BizLawyer

Cum lucrează echipa Suciu Popa în proiectele de Risk & Compliance

„Cultura” Risk & Compliance (R&C) a patruns relativ recent in Romania, insasi raspunderea societatii comerciale pentru faptele reprezentantilor sau angajatilor sai fiind instituita relativ recent si in mod treptat. Elemente specifice domeniului pe care acum il numim R&C au fost de la inceput parte integranta din specializarea fiecaruia dintre avocatii Suciu Popa, pentru ca, in esenta, R&C inseamna maniera in care o societate comerciala intelege sa internalizeze procesul de respectare si aplicare a cerintelor legale privind guvernarea societatii, respectarea obligatiilor fiscale, a mediului inconjurator, a regulilor de concurenta, a pietei – fie ea libera sau reglementata, a consumatorilor. Or, fiecare dintre aceste zone de interes coincide cu  cel putin o arie de practica in care avocatii firmei Suciu Popa sunt specializati.


Companiile au constientizat nevoia adoptarii unor mecanisme de gestionare preventiva si integrata a riscurilor


La nivel de reglementare, spun avocatii Suciu Popa, sistemul de drept romano-germanic, care sta la bazele sistemului roman de drept, cunoaste principiul societas delinquere non potest, societas puniri non potest, care limiteaza o raspundere directa a persoanei juridice pentru faptele reprezentatilor si, in orice caz, exclude raspunderea penala a acesteia. Treptat, in domenii precum dreptul mediului sau dreptul concurentei s-au dezvoltat paliere de raspundrere obiectiva a societatii comerciale. Recent, sub imperiul Deciziei–Cadru 2003/568/JAI a Consiliului UE din 22 iulie 2003 privind combaterea coruptiei in sectorul privat s-a introdus in Codul Penal Roman raspunderea penala a persoanelor juridice, derivata din common law, sanctionandu-se penal faptele savarsite in interesul persoanei juridice de catre reprezentantii care detin putere de reprezentare, decizie sau control.

Totodata, la nivel informal, s-a impus si notiunea de „good corporate citizen” care descrie acea entitate ce demonstreaza buna-credinta si transparenta si aduce prin activitatea sa valoare adaugata tuturor stakeholderilor si societatii in sine, iar nu numai actionarilor proprii.

„Asadar, entitatile juridice, companiile in general, au constientizat ca este nevoie sa adopte mecanisme de gestionare preventiva si integrata a riscurilor, prin care sa limiteze riscurile de diverse categorii, unul dintre aceste riscuri fiind cel reputational”, explica Andrei Georgescu, Partner al Suciu Popa si Asociatii.

Ca atare, spune avocatul, in mod frecvent i s-a solicitat echipei Suciu Popa sa realizeze, pentru clienti, mecanisme de detectare, prioritizare si solutionare a problemelor care pot aparea. „Incercam sa le oferim clientilor o perspectiva comprehensibila a procesului de conformare (compliance) ex-ante (inclusiv din punct de vedere al preventiei), si nu doar cu privire la ramificatiile legale ale unei conduite potential riscante”, a aratat partenerul Suciu Popa.


 

Descoperă oportunitățile de recrutare de pe LegiTeam! GRATUIT.

 

 




Servicii asigurate clientilor si proiecte incheiate cu succes. Elemente de inovatie


Ca arii de practica, echipa Suciu Popa acopera intregul spectru R&C, de la problemele de drept societar si corporate responsibility, la reglementarile pietei de capital, regulile altor piete reglementate, fiscalitate, transparenta achizitiilor publice si a ajutorului de stat, concurenta, legislatia anti-coruptie si impotriva spalarii banilor, protectia datelor cu caracter personal, protectia mediului, dreptul muncii. 

„Echipa noastra asista clientii in realizarea de estimari de risc si a auditului de risc, dar si prin intocmirea, revizuirea si testarea programelor si procedurilor de conformare. Totodata, realizam exercitii de tip due-diligence, supervizam cercetarile interne si asiguram apararea in cadrul procedurilor de investigatie sau contencioase demarate de autoritati sau terti”, a adaugat Iulian Cioienaru, Managing Associate - Suciu Popa si Asociatii.

Profilul clientilor care apeleaza la serviciile casei de avocati in zona de R&C este unul variat. Sunt in primul rand companii multinationale din a caror cultura organizationala face parte notiunea de „good corporate citizen” pe care doresc sa o mentina si sa o cultive. De regula acesti clienti au o cunoastere excelenta a obligatiilor lor, asistenta constand in revizuirea periodica a cadrului legal si a felului in care activitatea lor se raporteaza la acesta.

O alta categorie de clienti sunt cei care se confrunta in mod direct cu investigatii fiscale, ale Consiliului Concurentei, ale altor autoritati  si care au nevoie de asistenta in acele probleme specifice.
Inca o categorie de clienti este cea activa pe piete reglementate, care au nevoie de o analiza de impact a schimbarilor legislative aferente domeniului lor de activitate, precum si de solutii practice care sa permita continuarea activitatii.

Nu in ultimul rand, in portofoliul de clienti al firmei Suciu Popa sunt clienti a caror activitate se dezvolta, implica proiecte noi si constientizeaza nevoia de verificare si reglementare interna in zona de R&C. Pentru acest tip de clienti, echipa Suciu Popa realizeaza un audit de risc, intocmeste si testeaza programe si proceduri de conformare.

Printre proiectele asistate de avocatii Suciu Popa, care au implicat activitate in domeniul R&C pot fi mentionate asistenta unui important producator de lactate din Romania in legatura cu modificarea Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, care a necesitat restructurarea contractelor incheiate cu principalele lanturi de retail de pe piata sau asistenta acordata unui jucator de pe piata serviciilor de constructii si infrastructura intr-o investigatie complexa cu privire la plata TVA si a impozitului pe profit.

Echipa de avocati a fost alaturi si de un important producator de lactate din Romania in legatura cu modificarea Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, care a necesitat restructurarea contractelor incheiate cu principalele lanturi de retail de pe piata si a acordat asistenta unei agentii de publicitate in legatura cu investigatia desfasurata de Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal.

Printre clientii asistati s-au numarat si institutia care administreaza riscul de credit in legatura cu conformarea cu regulile impuse de Regulamentul General de Protectie a Datelor Personale (GDPR), dar si unul dintre cei mai importanti producatori de automobile in legatura cu compatibilitatea sistemului sau de distributie cu legislatia din Romania.

Avocatii implicati in aceste proiecte sunt Andrei Georgescu, Partner si Iulian Cioienaru, Managing Associate, alaturi de alti avocati ai firmei in functie de specializarile necesare fiecarui proiect, activitatea echipei fiind de regula coordonata de Miruna Suciu, Managing Partner, dar si de alti partneri din cadrul firmei, dupa caz.

In activitatea avocatilor si au existat de multe ori si elemente de inovatie. „Echipa noastra de avocati a dezvoltat un instrument standardizat de audit in materia conformarii cu Regulamentul General de Protectie a Datelor Personale (GDPR) care realizeaza auto-evaluare a intreprinderii. Acest instrument permite oricarui client sa realizeze in mod obiectiv gradul de automatizare a procesarilor pe care le realizeaza si propriile necesitati de conformare, cu alte cuvinte masura in care are nevoie de serviciile noastre”, a explicat pentru BizLawyer partenerul Andrei Georgescu.

 

Cele mai des intalnite cereri venite din partea clientilor


Fiscalitatea reprezinta una dintre ariile unde asistenta avocatilor Suciu Popa este foarte solicitata. „Este o arie de practica foarte complexa, care se intrepatrunde cu probleme legate de achizitii publice, de fonduri europene si care in ultimul timp capata din ce in ce mai des ramificatii de drept penal. In aceste situatii oferim o asistenta integrata, care cuprinde atat etapa inspectiei si raportului de inspectie fiscala, cat si contestarea eventualelor sanctiuni sau apararea in cadrul procesului penal”, a nuantat Iulian Cioienaru.

Partea de constientizare si preventie este vizata, de regula, de clientii care actioneaza in domenii puternic reglementate (cum ar fi domeniul energiei), piete de capital, firma Suciu Popa asigurand atat asistenta, cat si cooperarea cu autoritatile de reglementare, acolo unde este nevoie de obtinerea de diverse autorizatii sau avize interpretative asupra unor probleme practice. Totodata, la avocatii firmei apeleaza clienti care sunt expusi problemelor de concurenta  - activi in industrii care se afla in mod „traditional” in vizorul autoritatilor de concurenta cum ar fi cea auto, distributie FMGC, etc. sau care sunt pe cale sa incheie acorduri de cooperare cu concurenti -, de data protection - in special clientii care ofera servicii ce presupun interactiune online cu clientii sau colectare de date sub diverse forme - sau cei care deruleaza diverse promotii si campanii publicitare destinate publicului larg. In aceste cazuri solicitarea clientilor este de regula aceea de a realiza un sanity check al activitatii pe care o desfasoara sau doresc sa o demareze, ceea ce poate include revizuirea si modificarea unei documentatii existente sau redactarea acesteia de la zero, pe baza activitatii pe care o descrie clientul, urmata de faza de implementare si training.

In multe cazuri, avocatii Suciu Popa au fost chemati sa faca o evaluare clara a riscurilor la care sunt supuse companiile si au asistat clientii in stabilirea si implementarea unor politici si strategii de control, de cuantificare a riscurilor si de pregatire pentru diminuarea acestora. „Am realizat astfel de activitati, in special pentru clientii carora le asiguram asistenta juridica pe probleme operationale, din viata de zi cu zi a societatii. Revizuind chestiuni punctuale - cum ar fi modul de luare a deciziilor si documentele constitutive sau contracte comerciale - stabilim de comun acord cu clientul ca este nevoie de o abordare integrata, care sa previna, mai degraba decat sa rezolve din mers anumite derapaje”, a aratat Iulian Cioienaru.

De multe ori, echipa a realizat audituri de protectie pentru clientii din portofoliu, menite sa detecteze si sa izoleze derapajele si sa minimizeze riscurile clientului. „Ne ghidam clientii spre constientizarea faptului ca un program de conformare implementat efectiv, nu doar declarativ, reprezinta un semnal puternic despre buna-credinta organizatiei. Aceasta pentru ca, chiar daca un incident ar aparea, faptul ca exista masuri de detectare si izolare a derapajelor constituie un factor decisiv in modul in care autoritatile vor aborda o ancheta si cu privire la extinderea sanctiunilor potential aplicabile”, a explicat Andrei Georgescu, partener Suciu Popa.

Avocatul spune ca astfel de incidente se pot produce, spre exemplu, prin fapta unui angajat care din neglijenta, indeplineste sau nu un act sau fapt  considerand ca este interesul companiei.  De aici deriva, pe de o parte, necesitatea unor proceduri care, in primul rand, sa permita ca procesul decizional sa fie luat la un palier adecvat, in functie de competentele fiecarei persoane din organizatie si, pe de alta parte, necesitatea de a izola si in mod automat incidentele, fara ca ele sa afecteze la nivel macro activitatea companiei si, mai ales, reputatia acesteia.

„De aceea consideram ca orice fel de audit eficient, chiar daca aparent se focalizeaza pe o singura problema, atinge modul in care societatea comerciala actioneaza ca o entitate, ajungand la modul in care deciziile sunt analizate si luate de conducerea societatii. Este important ca un astfel de exercitiu sa nu reprezinte un program izolat, ci un instrument care sa creeze un mod de lucru integrat apoi in regulile de guvernanta ale societatii”, a adaugat Iulian Cioienaru.

Echipa Suciu Popa realizeaza si exercitii de audit standardizat, cu precadere in materia dreptului concurentei si protectiei datelor cu caracter personal. Auditul presupune, in prima faza, un chestionar care sa scoata la suprafata toate activitatile care implica prelucrare de date, fie ca organizatia le-a considerat sau nu relevante pana in acel moment. Apoi, pe baza raspunsurilor se trece la evaluarea gradului de conformare, in functie de masurile deja luate de organizatie. In final se realizeaza recomandari, care sunt implementate pe baza de politici scrise, asumate de persoanele cu putere de decizie din organizatie si prezentate angajatilor, prin training. 

 

Integral in BizLawyer

Follow Us

Subscribe Our Newsletter

Amazing Deals, Updates & Freebies In Your Inbox

People's Poll

Ati stabilit măsurile ce ar trebui întreprinse pentru conformarea la prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 ?
logo

Download Newskit App

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and
typesetting industry.

banner
© 2017 BMPH. All Rights Reserved.Design & Development by LIDERO Network

Search