Legal Briefings

Reducere de 50% la impozitul datorat pe clădirile nerezidențiale. Cui și cum se aplică?

Proprietarii și utilizatorii clădirilor obligați prin prevederile legale adoptate în timpul stării de urgență să-și întrerupă parțial sau total activitatea pot beneficia de o reducere de până la 50% a impozitului datorat pe clădirile nerezidențiale, conform Ordonanței 69/2020. Măsura a fost luată pentru stimularea activității agenților economici și reducerea poverii lor fiscale.

Trebuie menționat că, înainte de a lua în considerare aplicarea pentru reducerea impozitului datorat, este recomandat să se verifice dacă consiliul local din localitatea în care activează contribuabilul a luat o decizie privind această facilitate sau nu și care este cuantumul ei.

Conform prevederilor Ordonanței 69/2020, autoritățile locale sunt în măsură să decidă dacă acordă contribuabililor facilitatea fiscală și cuantumul acesteia prin adoptarea unei hotărâri până la data de 14 august 2020. În prezent, consiliile locale din mai multe orașe, printre care Timișoara, Brașov, Sibiu deja au adoptat această hotărâre. În orașe precum Bacău și Iași, propunerea este în discuție la nivelul consiliilor locale, iar în București intenția de a implementa facilitățile este doar la stadiul declarativ.

Deși măsura în sine atrage o reducere a încasărilor bugetare, consiliile locale care au adoptat până la acest moment o hotărâre de aplicare a acestei măsuri fiscale au oferit cota maximă de reducere a impozitului datorat, și anume de 50%.

Detalii procedurale

Odată ce autoritățile locale au adoptat hotărârea de reducere a impozitului pe clădirile nerezidențiale, contribuabilii vizați trebuie să depună la organul fiscal local până la data de 15 septembrie 2020 o cerere de acordare a facilității, însoțită de o declarație pe proprie răspundere.

În declarația pe propria răspundere, proprietarii acelor clădiri nerezidențiale utilizate în scopul desfășurării activității economice vor menționa întreruperea totală sau parțială a activității economice, ce va trebui dovedită prin anexarea la cerere a unei copii a certificatului de urgență.

În aceeași declarație, proprietarii clădirilor nerezidențiale care sunt închiriate sau date în folosință, trebuie să specifice îndeplinirea concomitentă a două condiții: reducerea chiriei percepute de către aceștia să fie de cel puțin 50%, iar suprafețele deținute de către titularii dreptului de folosință să fie neutilizate în proporție de cel puțin 50%, ca urmare a întreruperii totale sau parțiale a activității. În acest caz cererea de acordare a reducerii ar trebui să fie însoțită de declarațiile pe proprie răspundere a chiriașilor care și-au sistat total activitatea sau de copii după certificatele de urgență a agenților economici, a căror activitate a fost sistată parțial.

Unele hotărâri emise de către consiliile locale specifică elemente adiționale care ar trebui indicate în cererea de acordare a reducerii și în declarația pe proprie răspundere,  și  solicită și depunerea de documente suplimentare - precum copii după contractul de închiriere și actul adițional din care să reiasă reducerea chiriei cu minim 50%.

OUG 69/2020 mai prevede ca agenții economici care au plătit deja impozitul pe clădiri în termenul legal (30 iunie 2020 pentru primul semestru al anului curent), să poată solicita restituirea diferenței de impozit deja achitate la bugetele locale în termenul legal de prescripție. Totodată, conform prevederilor ordonanței, se mai poate aplica și bonificația ce poate fi în cuantum de până la 10% pentru plata integrală a impozitului la termen. Astfel, contribuabilii pot beneficia atât de reducerea suplimentară de 50%, cât și de bonificația pentru plata la termen de până la 10%.

Dificultăți în aplicare

Punerea în practică a prevederilor OUG 69/2020 generează în anumite situații dificultăți atât pentru contribuabili, cât și pentru autoritățile locale, deoarece textul ordonanței publicate inițial nu prevedea în mod explicit dacă reducerea de 50% se aplică asupra impozitului pe clădiri anual sau se aplică proporțional cu perioada de urgență. Chiar dacă în corpul ordonanței se regăsește sintagma reducerea impozitului anual, aliniatul 1 al Art. 5 din OUG 69/2020 prevede aplicarea acestei facilități pe durata stării de urgență.

Zilele acestea, Camera Deputaților a extins, însă, printr-un amendament, facilităţile acordate pe perioada stării de urgenţă pentru impozitul pe clădiri,”pentru durata stării de urgență, a stării de alertă şi pentru durata ulterioară încetării stării de alertă până la sfârşitul anului fiscal 2020”, cum se arată în proiectul Legii, ce urmează să ajungă la promulgare. Astfel, noile amendamente vin și aduc clarificări referitoare la perioada pentru care se aplică reducerea impozitului.

Atenție, însă! Chiar și după modificarea textului ordonanței, se pare că reducerea se acordă doar acelor proprietari care au redus chiria cu cel puțin 50% pe durata stării de urgență pe teritoriul României. Așadar, proprietarii care au recurs la astfel de renegocieri/reduceri de chirii după sfârșitul perioadei de urgență, nu vor mai putea beneficia de facilitate.

Apreciem că adoptarea măsurii la finalul stării de urgență va avea o eficiență destul de redusă, gândindu-ne la interesul scăzut al proprietarilor de a mai aplica facilitatea, care doar ar spori puterea de negociere a chiriașilor.

În paralel, este de urmărit și gradul de implementare a facilității pe plan local, precum și măsura și modul în care autoritățile locale vor aplica prevederile ordonanței, pentru că, așa cum spuneam, nu toate consiliile locale s-au decis dacă acordă sau nu reducerea la impozitul pe clădirile nerezidențiale.



Social & newsletter

© 2017 Newskit. All Rights Reserved.Design & Development by Joomshaper

Search