Legal Briefings

Autorizatia de securitate la incendiu devine obligatorie. La ce riscuri se supun investitorii care nu au intrat in legalitate?

 

La data de 1 octombrie expira termenul de gratie acordat de legiuitor pentru intrarea in legalitate in ceea priveste obtinerea autorizatiei de securitate la incendiu. In consecinta, pentru investitorii care nu au profitat de aceasta facilitate si nu au intrat in legalitate, expirarea termenului de gratie atrage riscul ca incepand cu 1 octombrie sa fie sanctionati in situatia unui control din partea Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta.

Termenul de gratie pentru intrarea in legalitate a fost introdus in martie 2016 pe fondul tragediei din Clubul Colectiv. In acel context, avand in vedere numarul semnificativ de situatii neconforme identificate de autoritatile de control, legiuitorul a venit in sprijinul proprietarilor si utilizatorilor de cladiri si a acordat termenul de gratie pentru a facilita conformarea acestora privind indeplinirea cerintei esentiale securitate la incendiu.

Se implinesc aproape 2 ani de la tragedia ce a avut loc in noaptea de vineri 30 Octombrie 2015. Ne intrebam in acest context care au fost evolutiile in domeniul securitatii la incediu si care ar putea fi tendintele pe viitor?

Schimbari legislative


In toata aceasta perioada, legiuitorul a intervenit masiv prin mai multe modificari legislative. In scop exemplificativ, observam ca a fost modificata Legea nr. 307/2006, legea cadru in domeniu, s-au introdus norme metodologice noi cu privire la avizare si autorizare, s-au modificat normele privind categoriile de constructii ce se supun autorizarii, s-au modificat prevederile legale aplicabile serviciului privat pentru situatii de urgenta si s-au introdus criteriile pentru dispunerea masurii opririi functionarii.

In general, modificarile au intervenit in scopul clarificarii cadrului legislativ aplicabil acestui domeniu. Din pacate insa, urmare a numeroaselor modificari ce nu au fost intotdeauna bine corelate si implementate in cadrul legislativ pre-existent, avem parte, in prezent, de un cadru legislativ stufos si greu de descifrat, pe alocuri lacunar si adeseori dificil de implementat.

Numeroase incertitudini se intalnesc, de exemplu, in ceea ce priveste cadrul normativ privind constituirea serviciului privat pentru situatii de urgenta, autorizarea lucrarilor de modificare sau schimbare de destinatie atunci cand acestea privesc spatii inglobate in cadrul unor cladiri, titularii obligatiaei de autorizare atunci cand spatiile sunt inchiriate etc. Aceste prevederi au parte de o interpretare neunitara si, uneori, chiar contradictorie, ceea ce in multe situatii a creat adevarate blocaje investitorilor.

Controale


In perioada de referinta, conform rapoartelor de activitate oficiale ale Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, numarul controalelor efectuate a crescut considerabil. In 2015 s-au efectuat 59.868 de controale, iar in 2016 numarul acestora a fost de 67.525.

Daca ne raportam la aceste date se observa o tendinta de crestere a numarului de controale.

Sanctiuni


Cuantumul total al amenzilor a oscilat, 2015 reprezentand un record absolut in domeniu. In perioada aplicarii termenului de gratie, cuantumul total al amenzilor a scazut. Ne asteptam, insa, ca acesta sa cunoasca o noua crestere avand in vedere expirarea termenului de gratie ce va atrage posibilitatea sanctionarii pecuniare a celor care nu au intrat in legalitate.

A crescut gradul de siguranta?


In mod cert se poate observa o mai mare initiativa si dorinta de conformare. Astfel, statisticile comunicate de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta indica faptul ca la nivelul ISU Bucuresti- Ilfov solicitarile privind obtinerea avizelor au inregistrat în 2016 o creștere cu 49% față de 2015 și cu 65% față de 2014. Aceste date ar putea indica si o crestere a gradului de constientizare a riscurilor aferente.

Am remarcat, de asemenea, in ultima perioada, o mai mare deschidere si o implicare de laudat din partea Inspectoratelor pentru Situatii de Urgenta, in special in zona de activitati preventive si de constientizare.
Exista, insa, suficiente aspecte care sustin un prognostic mai degraba rezervat cu privire la cresterea reala a gradului de siguranta la incendiu. Asa cum am observat deja, cadrul legislativ ramane dificil de asimilat si, in acelasi timp,interpretabil, plin de zone gri. Se observa, de asemenea, o tendinta de a trata subiectul intr-o maniera formala si nu de substanta: se pregateste documentatia insa nu exista o implementare reala, asumata si monitorizata a obligatiilor de preventie. In plus, numarul constructiilor neautorizate este inca destul de mare. In dezbaterile parlamentare cu privire la prorogarea termenului de gratie s-a facut referire la un numar de peste 2.000 de unitati de invatamant care, la nivelul lunii iunie 2017, inca nu erau autorizate.


Concluzionand, intrebarea privind cresterea gradului de siguranta ramane in continuare o intrebare legitima la care, insa, speram ca timpul ne va da un raspuns pozitiv.

Follow Us

Subscribe Our Newsletter

Amazing Deals, Updates & Freebies In Your Inbox

People's Poll

Ati stabilit măsurile ce ar trebui întreprinse pentru conformarea la prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 ?
logo

Download Newskit App

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and
typesetting industry.

banner
© 2017 BMPH. All Rights Reserved.Design & Development by LIDERO Network

Search