Legal Briefings

Legislația achizițiilor publice, analizată de avocații Radu și Asociații | EY Law

 

Cele mai importante modificări aduse de OUG nr. 45/2018 legislației achizițiilor publice vizează eliminarea posibilității de a utiliza criteriul de atribuire ,,prețul cel mai scăzut” în cazul contractelor cu valoare ridicată (reprezentând contracte a căror valoare estimată depășește pragurile prevăzute de lege pentru publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a unui anunț de participare/atribuire). În opinia avocaților Radu și Asociații SPRL | EY Law, o schimbare majoră este și cea de eliminare a obligației autorității contractante de a transmite ofertanților rezultate parțiale aferente etapelor intermediare procesului de evaluare a ofertelor.De asemenea, în anumite cazuri, autoritatea contractantă va putea realiza achiziția publică în paralel cu aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare.În plus, ANAP nu va mai efectua control ex-post, Curtea de Conturi rămânând singura instituție ce va constata contravenții și aplica sancțiuni ex-post.

“De principiu, aceste modificări legislative care au scopul de a simplifica sau scurta anumite aspecte ale procesului de atribuire sunt bine venite. Cu toate acestea, nu ar trebui pierdut din vedere că nu doar viteza derulării procedurilor de atribuire reprezintă o frână în calea investițiilor. Considerăm că este necesar să se asigure și un echilibru permanent între celeritatea și, respectiv, legalitatea procesului de atribuire”, explică Andrei Stefanovici, Senior Manager Radu și Asociații SPRL | EY Law.

Pe lista modificărilor importante aduse legislației în domeniul achizițiilor publice, avocatul a inclus și eliminarea notificării prealabile ce se transmitea autorității contractante anterior introducerii contestației; scurtarea termenelor aplicabile în soluționarea contestațiilor; dar și introducerea obligativității constituirii unei cauțiuni anterior formulării contestației (respectiv, 2% din valoarea contractului plafonată la anumite valori ce variază de la caz la caz).

Andrei Stefanovici este de părere că reducerea termenelor și eliminarea notificării prealabile ce se transmitea autorității contractante anterior introducerii contestației reprezintă principalele părți bune ale noului cadru de reglementare. “Acestea se vor traduce într-o creștere a vitezei derulării procesului de atribuire. De asemenea, per total, este vorba de o simplificare și de o clarificare a procedurii de contestare. Printre vulnerabilitățile noilor prevederi menționăm introducerea cauțiunii, precum și eliminarea posibilității de a utiliza criterul de atribuire ,,prețul cel mai scăzut” în cazul contractelor cu valoare ridicată”, mai spune expertul.

În principiu, aplicarea unor standarde ridicate privind calitatea produselor/serviciilor/lucrărilor achiziționate în cazul contractelor având o valoare ridicată (care sunt, de obicei, finanțate din surse reprezentând fonduri europene) este un demers benefic. Totuși, avocatul Radu și Asociații SPRL | EY Law menționează că trebuie acordată o atenție sporită modalității practice prin care poate fi atins acest scop.

“Astfel, obținerea de către autoritățile contractante a unui produs/serviciu/lucrări de un nivel calitativ ridicat poate fi realizată nu doar prin eliminarea acestui criteriu de atribuire, ci și prin alte modalități, cum ar fi redactarea unor specificații tehnice prin care să se impună cerințe care să garanteze o calitate ridicată a produsului/serviciului/lucrării achiziționat(ă), desigur, fără a fi restrictive. Eliminarea criteriului ,,prețul cel mai scăzut” în cazul contractelor cu valori mari poate crea dificultăți suplimentare în evaluare și chiar întârzieri ale procesului de atribuire. Absența acestui criteriu concret de apreciere lasă loc subiectivismului inclusiv în evaluarea aspectelor tehnice ale ofertelor”, detaliază Andrei Stefanovici.

Avocatul admite faptul că eliminarea comunicării rezultatelor parțiale poate reduce, într-adevăr, numărul contestațiilor, scurtând astfel termenul de atribuire a contractului de achiziție publică. ”În ceea ce privește cauțiunea, introducerea obligativității constituirii acesteia în cazul contestațiilor depuse atât la CNSC, cât și direct la instanța de judecată, este de natură a limita sau, cel puțin, de a îngreuna procesul de verificare a legalității actelor autorităților contractante. Trebuie menționat însă că noua lege prevede valori maxime ale cauțiunii, care pot fi, în anumite cazuri, foarte ridicate. Astfel, prin această modificare legislativă, vor fi descurajați cei care doresc să conteste un act al autorității contractante”, adaugă profesionistul Radu și Asociații SPRL | EY Law.

Referitor la posibilitatea autorităților contractante de a semna contractul de achiziţie publică în momentul în care Consiliul de Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor va decide într-un fel sau altul, fără a se mai aştepta soluţionarea până la final, Andrei Stefanovici estimează că efectele vor fi în sensul accelerării procesului de achiziție publică, a cărui finalitate este încheierea contractului. “Totodată, în cazul în care instanța stabilește despăgubiri în sarcina autorității contractante care a încheiat contractul cu respectarea unei decizii a CNSC care a fost ulterior invalidată de instanța de judecată, ordonanța de urgență clarifică regimul legal și stabilește că acestea vor fi suportate din bugetul autorității contractante”, atrage atenția avocatul.

 

Integral in BizLawyer

Follow Us

Subscribe Our Newsletter

Amazing Deals, Updates & Freebies In Your Inbox

People's Poll

Ati stabilit măsurile ce ar trebui întreprinse pentru conformarea la prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 ?
logo

Download Newskit App

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and
typesetting industry.

banner
© 2017 BMPH. All Rights Reserved.Design & Development by LIDERO Network

Search